Regulamin przewozów PUH „PLUS”
Regulamin przewozu osób i bagażu w komunikacji użyteczności publicznej
obsługiwanej przez PUH „PLUS” Renata Bogdalska – Gałach
§ 1
PRZEPISY OGÓLNE
1. Regulamin regularnego przewozu osób i bagażu w komunikacji użyteczności publicznej, obsługiwanej
przez PUH PLUS Renata Bogdalska – Gałach, zwany dalej „Regulaminem”, obowiązuje w autobusach
ww. firmy przewozowej.
2. Przewoźnik – Przedsiębiorstwo Usługowo – Handlowe PLUS Renata Bogdalska – Gałach.
3. Pojazdy – busy i autobusy przewoźnika przeznaczone do przewozu osób i bagażu w regularnej
komunikacji międzymiastowej, spełniające warunki określone przepisami ruchu drogowego i innymi
przepisami w tym zakresie.
4. Obsługa pojazdu – kierowca autobusu.
5. Bilet – dokument potwierdzający zawarcie umowy na realizację przewozu wydany w formie
papierowej. Przewoźnik prowadzi sprzedaż biletów jednorazowych i miesięcznych.
6. Cennik opłat – wykaz obowiązujących opłat z tytułu przejazdu zawierający obowiązujące ulgi
ustawowe jak również stosowane przez przewoźnika ulgi komercyjne, znajdujący się w pojazdach
przewoźnika.
7. Aktualnie obowiązujący pełen tekst Regulaminu oraz aktualnie obowiązujący Cennik opłat dostępny
jest u obsługi pojazdu i w punkcie sprzedaży biletów miesięcznych przewoźnika.
8. Pasażer ponosi odpowiedzialność finansową za szkody powstałe wskutek uszkodzenia lub
zanieczyszczenia z jego winy pojazdu lub nieuzasadnionego użycia innych urządzeń będących na
wyposażeniu pojazdu (np. środków gaśniczych, awaryjnego otwierania drzwi i innych) stwarzających
zagrożenie dla innych pasażerów, na zasadach określonych w przepisach Kodeksu Cywilnego.
§ 2
ODPOWIEDZIALNOŚĆ I OBOWIĄZKI STRON
1. Przewoźnik jest obowiązany do zapewnienia pasażerom odpowiednich warunków bezpieczeństwa i
higieny oraz do należytej obsługi przewozu.
2. Pasażerowie korzystający z przewozów pojazdami, a także obsługa pojazdów, personel firmy i
kontrolerzy biletów, obowiązani są do przestrzegania Regulaminu.
3. Pasażer odpowiada za zawinione przez siebie lub przez osobę pozostającą pod jego bezpośrednią
opieką uszkodzenie lub zanieczyszczenie autobusu lub innych urządzeń przewoźnika i zobowiązany jest
zapłacić odszkodowanie z tego tytułu w wysokości rzeczywistych kosztów wyrządzonej szkody.
4. Przewoźnik poprzez obsługę pojazdu i personel firmy zapewnia pasażerom bezpośrednią informację
dotyczącą czasu odjazdu z przystanku początkowego, trasy i kierunku jazdy, wysokości opłat za przejazd
itp.
5. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody, jakie poniósł pasażer w związku z realizacją
przewozów w trybie obowiązujących przepisów Prawa przewozowego oraz odpowiednich przepisów
Kodeksu Cywilnego.
6. W razie awarii lub uszkodzenia pojazdu w czasie jazdy, pasażerowi posiadającemu ważny bilet,
przysługuje prawo kontynuowania podróży na podstawie posiadanego biletu, następnym pojazdem tej
samej linii lub innej linii przebiegającej tą samą trasą albo pojazdem zastępczym podstawionym przez
przewoźnika.
7. Przewoźnik nie odpowiada za odwołanie lub/i opóźnienie kursów z przyczyn od niego niezależnych
np. zawiane drogi, zalanie drogi, gołoledź oraz nieprzewidziane awarie.
§ 3
ZASADY KORZYSTANIA Z POJAZDÓW
1. Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego dozwolone jest tylko na wyznaczonych do tego celu
przystankach i po całkowitym zatrzymaniu się pojazdu.
2. Wsiadanie do pojazdu na przystankach krańcowych dozwolone jest dopiero po zakończeniu
czynności wykonywanych przez obsługę pojazdu.
3. W pojazdach wyposażonych w automatyczne urządzenia do zamykania drzwi, zabronione jest
ruszanie pojazdem z przystanku przed ich zamknięciem.
4. Pasażerowie zajmujący miejsca stojące, powinni w czasie jazdy trzymać się przeznaczonych do tego
uchwytów lub poręczy.
5. Pasażerowie nie mogą zajmować miejsca w pobliżu kierującego pojazdem w sposób ograniczający
jego pole widzenia, ani zachowywać się w sposób utrudniający kierującemu prowadzenie pojazdu.
6. Obsługa pojazdu może odmówić przewozu osób:
a) zagrażających bezpieczeństwu lub porządkowi w pojeździe,
b) będących pod wpływem alkoholu, środków odurzających i innych zabronionych prawem substancji.
c) odmawiających uregulowania opłaty za przejazd,
d) nie stosujących się do przepisów przewozowych
7. Zabronione jest i traktowane jako zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku w pojeździe:
a) nieuzasadnione dawanie sygnału odjazdu lub zatrzymania pojazdu,
b) zanieczyszczanie i zaśmiecanie pojazdu lub niszczenie jego urządzeń i wyposażenia,
c) wychylanie się z pojazdu i opieranie się o drzwi podczas jazdy,
d) spożywanie artykułów żywnościowych mogących wyrządzić szkodę innym pasażerom lub
zanieczyścić wnętrze pojazdu,
e) zakłócanie w inny sposób spokoju w pojeździe, wyrzucanie jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu w
czasie jazdy lub postoju,
f) palenie tytoniu (w tym również e-papierosów) i spożywanie alkoholu.
8. Osoby, które pomimo odmowy przewozu wynikającego z ust. 6 i ust. 7, pozostają w pojeździe,
obowiązane są go opuścić na wezwanie obsługi pojazdu, służb nadzoru lub innych upoważnionych do
tego osób. W przypadku, gdy będzie to miało wpływ na nie wykonanie lub opóźnienie kursu, pasażer
zostanie obciążony dodatkowymi kosztami wyszczególnionymi w§ 6.
§ 4
PRZEWÓZ BAGAŻU
1. Pasażerowie mogą przewozić bagaż ręczny, o ile istnieje możliwość takiego umieszczania go w
pojeździe, że nie utrudnia przejścia i nie przeszkadza innym pasażerom, nie naraża ich na niewygodę
lub niebezpieczeństwo, jest trzymany przez pasażera w ręku lub na kolanach nie wymaga dla ich
umieszczenia więcej przestrzeni niż ta, którą pasażer ma do dyspozycji nad i pod miejscem, które
zajmuje, ani w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu.
2. Obsługa pojazdu może odmówić zgody na przewóz bagażu, jeżeli ich przewóz naraziłby pasażerów
na niewygodę lub niebezpieczeństwo.
3. Nadzór nad przewożonym bagażem ręcznym sprawuje pasażer, do którego bagaż należy.
4. W pojeździe nie wolno przewozić:
a) przedmiotów, które mogą wyrządzić szkodę innym pasażerom, przez zanieczyszczenie lub
uszkodzenie ciała, odzieży, albo które mogą uszkodzić lub zanieczyścić pojazd,
b) przedmiotów cuchnących, łatwopalnych, o właściwościach wybuchowych, żrących, radioaktywnych,
trujących oraz innych materiałów niebezpiecznych,
c) nabitej broni, za wyjątkiem osób pełniących służbę publiczną lub wojskową w czasie przejazdu
służbowego. Nabita broń w tym przypadku musi być odpowiednio zabezpieczona.
5. Jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że pasażer przewozi mimo zakazu przedmioty określone w
pkt. 4, obsługa pojazdu obowiązana jest odmówić przewozu takich osób i przedmiotów.
6. Przewoźnik zastrzega sobie prawo wprowadzenia opłat z tytułu przewozu bagażu ręcznego w oparciu
o obowiązujące w tym zakresie przepisy.
§ 5
OPŁATY ZA PRZEJAZD
1. Umowę przewozu zawiera się przez zakupienie biletu.
2. Pasażerowie zobowiązani są zakupić bilet w wyznaczonym przez Przewoźnika punkcie sprzedaży
biletów lub u obsługi pojazdu (bezpośrednio po wejściu do pojazdu) i zachować bilet do kontroli, aż do
momentu opuszczenia pojazdu.
3. Sprzedaż biletów miesięcznych, dokonuje wyznaczony przez Przewoźnika punkt sprzedaży biletów.
4. Pasażerowie obowiązani są do regulowania należności za przejazd, zgodnie z obowiązującym
Cennikiem Opłat Przewoźnika.
5. Pasażerowi nie wolno odstępować zakupionego biletu innej osobie.
6. Prawo do nabywania biletów miesięcznych ulgowych posiadają osoby wymienione jako uprawnione
do ulg ustawowych wprowadzonych ustawą.
7. Bilet miesięczny ważny jest z dokumentem tożsamości.
8. Bilet zniszczony jest nieważny o ile jego stan uniemożliwia odczytanie podstawowych danych
zawartych na bilecie.
9. Bilet miesięczny z jakimikolwiek poprawkami traktowany jest jako nieważny.
10. Za nieważny traktowany jest również bilet miesięczny zniszczony w takim stopniu, że nie jest
możliwe odczytanie podstawowych danych zawartych na bilecie.
11. Ujawniony u pasażera bilet sfałszowany lub podrobiony zatrzymuje się i przekazuje z odpowiednim
doniesieniem organom ścigania. Pasażera posługującego się takim biletem traktuje się jako jadącego
bez ważnego biletu.
§ 6
KONTROLA I OPŁATY DODATKOWE
1. Osobami uprawnionymi do kontroli biletów są: obsługa pojazdu i osoby upoważnione do tego przez
Przewoźnika.
2. W czasie korzystania ze środków komunikacji autobusowej organizowanej przez przewoźnika,
pasażerowie zobowiązani są do posiadania i okazania w trakcie kontroli ważnego biletu, zgodnego z
obowiązującym aktualnie Cennikiem Opłat.
3. W razie korzystania z przejazdu ulgowego, pasażerowie zobowiązani są do posiadania i okazywania
na wezwanie kierowcy lub kontrolera, dokumentu uprawniającego do takiego przejazdu.
4. Pasażer, który:
a) nie okazał ważnego biletu,
b) nie okazał dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu,
c) nie zapłacił należności za zabranie ze sobą do środka przewozu rzeczy albo naruszył przepisy o ich
przewozie, zobowiązany jest do uiszczenia opłaty przewozowej zgodnie z obowiązującym Cennikiem
Opłat oraz opłaty dodatkowej.
5. Podróżny, u którego obsługa pojazdu lub organ kontrolny Przewoźnika ujawnił brak ważnego biletu
na przejazd lub na przewóz rzeczy i bagażu podlegającego opłacie, a także podróżny nie mogący
udokumentować uprawnień do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego obowiązany jest do uiszczenia
należności przewozowych oraz opłaty dodatkowej, w wysokości określonej w Taryfie na podstawie
Rozporządzenia Ministra właściwego dla spraw transportu.
6. W przypadku odmowy uiszczenia opłaty dodatkowej, obsługa pojazdu lub kontroler ma prawo
zażądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie jego tożsamości.
7. W przypadku niemożności ustalenia tożsamości pasażera, obsługa pojazdu lub kontroler ma prawo
zwrócić się do funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z
obowiązującymi przepisami uprawnienia do ustalenia tożsamości osób, o podjęcie czynności
zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego.
8. Bilety i legitymacje, co do których istnieje podejrzenie, że są przerabiane lub podrabiane, obsługa
pojazdu lub kontroler ma prawo zatrzymać za pokwitowaniem, jednocześnie sporządzając notatkę z tej
czynności, którą niezwłocznie przekazuje Przewoźnikowi.
§ 8
PRZYJMOWANIE REKLAMACJI, SKARG I WNIOSKÓW
1. Podmiotem właściwym do przyjmowania skarg i reklamacji jest PUH PLUS Renata Bogdalska –
Gałach.
2. Skargi, wnioski lub reklamacje mogą być składane:
1) elektronicznie na adres e-mail: biuro@plusbusy.pl
2) osobiście Plac Zdanowskiego 1, 08-110 Siedlce,
3) pisemnie na adres ul. Plac Zdanowskiego 1, 08-110 Siedlce.
2. W celu umożliwienia rzetelnego rozpatrzenia skargi, wniosku należy podać datę
zdarzenia, godzinę kursu i kierunek podróży.
3. W celu umożliwienia rzetelnego rozpatrzenia reklamacji należy podać datę zdarzenia,
numer otrzymanego wezwania do zapłaty.
4. Odpowiedź na reklamację, skargę, wniosek zostanie udzielona niezwłocznie, nie później
niż w terminie do 30 dni od dnia jej przyjęcia.
§ 9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.Niniejszy Regulamin podlega ogłoszeniu przez Przewoźnika poprzez umieszczenie go na stronie
internetowej przewoźnika oraz udostępnieniu w punkcie sprzedaży biletów miesięcznych przewoźnika